چرا باید همیشه در حال یادگیری باشیم؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۶ کد : ۳ مقالات
تعداد بازدید:۷۹۶
چرا باید همیشه در حال یادگیری باشیم؟


فرقی ندارد چند ساله هستید. چقدر سواد آکادمیک داردید یا موقعیت اجتماعی و شغلی شما چیست؟؛ آدمیزاد تا روزی که زنده است، نیاز به یادگیری موضوعاتی دارد که در زندگی خود می‌خواهد آن‌ها را تجربه کند
یادگیری علم آنقدر مهم است که رسول خدا(ص) فرمودند:«باسوادی که بخوابد، از بی سوادی که نماز بخواند بهتر است»
آموزش یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان در تمامی مراحل زندگی بوده است. اما امروزه با پیشرفت‌های فراوان در جوامع مختلف، آموزش به عنوان مهم‌ترین عاملی معرفی می‌شود که باعث پیشرفت جوامع و کشورها می‌شود. این موضوع در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأثیر‌گذار بوده و به همین دلیل باید به آن توجه کرد.
از مزایای آموزش می‌توان به درک بهتر از دنیا و بالابردن سطح دانش افراد اشاره کرد. هر چه فرد بیشتر و هدفمندتر آموزش ببیند، فرصت و ابزار بهتری برای رسیدن به موفقیت داشته و به مرحلۀ بالاتری از رفاه رسیده است.
یادگیری یکی از جنبه های اصلی زندگانی امروزی است. برای هر فرد، نه تنها به عنوان وظیفه از لحاظ اخلاقی بلکه به عنوان یک نیاز اساسی و مهم در زندگانی خود می تواند تعریف شود. آیا به نظر شما افراد موفق بدون کسب دانش و مهارت، به اهداف بزرگ خود دست یافته‌اند؟ مطمئناً خیر. شک نکنید که این افراد، هر گاه قدمی در جهت رسیدن به اهداف بزرگشان بر می‌داشتند، آموزش می‌دیدند و این اقدامات کوچک، آن‌ها را به اهداف بزرگشان می‌رساند.
هزینه بالا برای آموزش، گاهی باعث می‌شود که افراد سعی کنند از آن فاصله بگیرند، اما واقعیت آن است که نسبت به سود چشمگیری که به ‌علت آموزش و دانش جدید دریافت می‌کنند، هزینه آن را کوچک کند. هزینه این امور آموزشی در میان جوامع پیشرفته، به عنوان یک هزینه معمول شناخته شده‌اند و برخلاف هزینه‌های دیگری که ممکن است در دوران خاصی بازگشت داده نشوند، هزینه‌های انجام شده برای آموزش همواره باعث بازگشت سرمایه خواهد بود.
با هزینه کردن برای خود در زمینه آموزشی، نگرانی در آینده را کم کرده و با خودآگاهی بیشتر، برنامه‌ریزی موفق‌تری برای آینده خود خواهید داشت. همچنین، با توجه به تغییر روند اقتصاد جهان، فن‌آوری‌های روز و رویدادهای حیرت‌انگیز در دنیای تحقیق‌وتوسعه؛ داشتن دانش تخصصی و بروز موجب ارزشمندتر شدن شما به‌صورت شخصی و حرفه‌ای می‌شود و باعث می‌شود در اشتغال یافتن و قدرت خود در جامعۀ‌ احاطه کننده به‌شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.
بنابراین، آموزش و یادگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت، برای همه افراد الزامی است. برای این‌که به‌صورت مؤثر و کارا آموزش و یادگیری داشته باشید باید برای خود برنامه‌ریزی کنید و همیشه به دو زمان تازه و کارآمد دنیای آموزش مراجعۀ کنید. درکی بهتر از دنیا، رشدی سریع‌تر و رسیدن به رویاها را تسلط بیشتر و کسب دانش دارد که باعث بهبود احساس روحی، اعتماد به نفس و رضایت خود را نیز دارد.
یادگیری همچنین موجب پیشرفت در جنبه‌های فردی و اجتماعی زندگی شما خواهد شد؛  جنبه‌های فردی آموزش شامل ارتقاء سطح فردی، افزایش اطلاعات و مهارت‌های شخصی، تغییر و بهبود انگیزه و اعتماد به نفس فردی و بهبود خودباوری و پایداری روانی است. با کسب دانش‌های جدید، فرد بیشتر به دنبال شناخت دقیق تر خود و جامعه خود است. هم‌چنین، آموزش به فرد این امکان را می‌دهد تا با بیشترین برخورد در محیط‌های چند فرهنگی و چند رشته‌ای، از دانش و مهارت‌های خود برای بهبود خود و جوامع خود استفاده کند.
جنبه‌های اجتماعی آموزش به وضوح در بهبود و توسعۀ جامعه بوده و در واقع مربوط به افزایش سطح دانش جامعة بین‌المللی است. با افزایش سطح دانش یک جامعه، کیفیت زندگی و فرهنگ آن جامعه بهبود می‌یابد و باعث رشد اقتصادی و کاهش درصد بیکاری می‌شود. آموزش به جامعه امکان می‌دهد تا به شیوه‌های بهتر در تغییرات فرهنگی و نسل جدید دست یابند و تغییرات این جامعه در دوره‌های مختلف تاریخی و فرهنگی همچنان ادامه دارد. در نتیجه، آموزش به وضوح نقشی بسیار مهم در بهبود شرایط فردی و جمعی و ارتقای سطح معیشت می‌باشد.
از امروز شروع کنید برای کسب دانش درست و طی‌کردن دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای ساختن زندگی خود.
مهمتر اینکه وقتی روی خودتون تمرکز و جهت بهبود اون منِ واقعی که بخاطرش به این دنیا اومدیم، تلاش می‌کنیم جامعه ای بهتر رو برای زندگی و خدمت رقم می زنیم.


نوشته شده توسط: فائزه پوراکبری


نظر شما :